Veganská kosmetika je když...

Když jsem před časem vedla obchodní jednání s potenciálním zákazníkem a vyprávěla jsem mu o veganských rtěnkách, které mám v nabídce jako prodejce dekorativní biokosmetiky Cosm´etika, že jsou bez karmínu, nenechal mě ani domluvit. Povídal mi: „Já nevím co je to karmín, ale vegani jsou úchylný.“. Vzpomněla jsem si na pohádku Sůl nad zlato, kde pan Burian říká: „Za prvé nevím, co to je a za druhé mě to uráží.“.

Netolerance a bezohlednost. Nedostatek informací. Jaký je tedy rozdíl mezi veganskou a neveganskou kosmetikou? Co se používá např. ve rtěnkách a co se nám dostává do těla, zatímco nalíčené pijeme, jíme, olizujeme si rty, nebo prostě jenom mluvíme?

Zde je základní přehled několika živočišných produktů, které výrobci bez skrupulí přidávají do výrobků naší každodenní potřeby.

  • Živočišný skvalen. Je to součást tuku ze žraločích jater. Má hydratační schopnost a proniká snadno do kůže. Cosm´etika výrobky také obsahují skvalen, ale olivový.
  • Rybí šupiny. Dodávají výrobkům perleťový efekt. Na etiketách je najdete pod označením CI 75170 (Guanin). Cosm´etika výrobky získávají perleťový vzhled díky slídě a dalším minerálům.
  • Kolagen. Rybí, vepřový, hovězí. Na etiketách ho najdete prostě jako kolagen. Je to protein z živočišné kůže, kostí, chrupavek, šlach. Povídá se o něm, jako o surovině s hydratačním efektem, která má také schopnost podpořit v kůži tvorbu jejího vlastního kolagenu. Tento efekt podpory však není prokázán. Takže to asi ani nebude pravda.
  • Placenta. Bez komentáře.
  • Glycerin. Z živočišného tuku.
  • Kyselina hyaluronová. Z kohoutích hřebínků.
  • Vitaminy A, D. Z rybího tuku.
  • Karmín. Nejčastěji používané červené barvivo. Z červce. Samičky hmyzu se sbírají z opuncií, suší a vaří, dále se barvivo chemicky vysráží. Na etiketách ho najdete jako CI 75470. Cosm´etika výrobky jsou barvené výhradně oxidy železa a dalšími minerály.

Dobrou chuť.

Přijde vám to jako hnus? Kdo je úchylnější? Vegan, kterému se tohle všechno příčí? Nebo někdo, komu je to jedno, nezajímá se o to, co vlastně používá? Nebo to i ví, ale stejně to přijímá? Jak je možné, že tohle všechno se může přidávat do kosmetiky. Inu, do kosmetiky se může přidávat ledacos. Co se bude prodávat, k čemu se budou využívat zvířata, kvůli čemu budou trpět, to určují zákazníci. Kde není poptávka, nebude brzy ani nabídka. Je třeba vzít v úvahu, že žádný živočišný produkt neposkytuje zvíře dobrovolně. Jeho získání je vždy spojeno s násilnou smrtí nebo držením v otřesných podmínkách.

Když jsem před lety zvažovala, zda s Cosm´etikou pracovat, tak veganské složení bylo jedním s kriterií, které rozhodlo. A jsem hrdá na to, že nemusíme využívat zvířata pro lidskou krásu.


Michaela, majitelka značky Cosm´etika

Zpět do obchodu