Ty internety jsou skvělá věc. Najdete informace úplně o všem a přes noc se klidně stanete odborníkem na cokoliv. Včetně přírodní péče o pleť a vlasy. Bohužel pak v praxi často přijde rozčarování. Není týden, abychom neřešili nevhodně vybraný nebo špatně použitý produkt, případně neodvraceli katastrofu v podobě zaručeně zelených vlasů, přestože zákaznice v dobré víře načetla na internetu všemožné informace. Ono totiž čeho je moc, toho je příliš a v případě informací na internetu to platí stoprocentně. Zjistit, která z protichůdných rad je ta pravá, kdo chce opravdu poradit a kdo chce jen prodat, kdo tomu skutečně rozumí a kdo je absolvent vysoké školy života, to už je dneska docela oříšek. Jak se v té změti neztratit a najít rady, které jsou skutečně nad zlato?
Zapomeňte na domněnky
Možná víte, jak daný produkt funguje. Ale možná taky ne. Čím víc se přírodní kosmetika prosazuje v mainstreamu, tím větší zkreslení mohou vaše domněnky zapříčinit. Příkladem za všechny mohou být třeba přírodní barvy na vlasy. Každý ví, jak barvy na vlasy fungují. Vyvodit z toho, že ty přírodní jsou jiné pouze v tom, že jsou zdraví neškodné, vás může stát dost nepříjemností. Princip, na kterém přírodní rostlinné barvy vlasy obarví, je diametrálně odlišný od toho, co dělají konvenční barvy.
Nedokáží obarvit na cokoliv si zamanete. Výsledná barva bude vždy záviset na podkladu a stejný odstín bude na dvou lidech vypadat vždy odlišně podle toho, na jaký barevný podklad ho aplikovali. Blond odstíny nic nezesvětlí a červená v názvu odstínu znamená spíše odlesk, protože výrazně červenou prostě přírodní cestou nedocílíte. Výběr barvy je tedy trochu komplikovanější než že si vyberete podle názvu odstínu.
Proto pokaždé, když chcete do své kosmetické rutiny zařadit nový přírodní produkt, zeptejte se sama sebe, jestli opravdu víte, na jakém principu funguje a jestli tím pádem svede to, co od něj čekáte. Pokud si nejste jistá, pokračujte k dalšímu bodu ;-)
Vyměňte kováříčka za kováře
Je to překvapivé, ale mnoho zákazníků funguje tak, že si produkt napřed koupí a pak doma z obalu luští, co vlastně s ním. Jenže málokterý produkt obsahuje skutečně detailní a obsáhlý popis a návod. Bylo by to dost neekologické, protože by to znamenalo přidat ke všemu malou brožurku o několika stranách.
Stejně tak omezené informace dostanete často i u prodejce. Co teď s tím? Vždycky se zkuste dostat ke zdroji, to jest k výrobci. Ten ví o produktu nejvíc a je jeho zájmem, aby to také dostal do světa. Takže vždy napřed konzultujte originální web výrobce, pokud je to možné. Pokud nenajdete dostatečné množství informací tam, hledejte prodejce, který produktům skutečně rozumí, protože je sám používá.
Zapomeňte na všemožné youtuberky a instagramerky, pokud si nejste jistá, že přírodní kosmetice skutečně do hloubky rozumí nebo nepoznáte, která spolupráce je placená a která ne. Spolehlivějším vodítkem je tady vždycky prodejce, protože v případě, že vám poradí špatně, přichází o zákazníka. Influencerkám je jedno, že vám doporučený produkt nesednul, za individualizované poradenství je nikdo neplatí.
Pokud vybíráte mezi jedním produktem od více značek, najděte někoho, kdo má zkušenosti napříč značkami. Není výjimkou, že dotyčný vychvaluje to svoje, aniž by měl ponětí o tom, jaká je konkurence a jaký je v tom pro koncového uživatele rozdíl. Nechtějte slyšet, proč je daný produkt nejlepší, ale v čem je lepší, než produkty, které znáte nebo ty od konkurence.
Dvakrát se ptej, jednou kupuj
I když nenakupujete přes internet, udělejte si u každého nového produktu napřed průzkum. A není-li vám něco jasné, ptejte se. Nám do CosmetikaBio můžete třeba poslat mail nebo zprávu přes fb stránku nebo hledat pomoc v naší fb skupině Přírodní barvení. Vždy si můžete být jistí, že vám odpoví člověk, který má produkty vyzkoušené odpředu dozadu. Protože zakladatelka a majitelka značky Michaela je opravdu náročná jak na kvalitu produktů, tak na výběr spolupracovníků. Její příběh si můžete přečíst tady.
Poptat zkušenosti můžete i v nejrůznějších zájmových skupinách, kterých je na Facebooku spousta. Ale dobře si prověřte, kdo vám radí. Ať se nestanete obětí někoho, kdo ví ještě míň než vy, zato sebevědomí má na rozdávání.
Každopádně ptát se prodejce před nákupem je velmi praktické i proto, že pokud vám poradí špatně, je to rozhodně důvod k reklamaci. Pokud jste si špatně vybrali sami, tak se vám může stát, že vám zbude nepoužitelný produkt a nechuť něco přírodního zase chvíli zkoušet. A to by byla škoda….
CosmetikaBio